Zmarta: Bröllopscoachen

Zmarta är en jämförelsesajt för privatlån, försäkringar och el. Konkurrensen på marknaden är hård och slaget står på de digitala ytorna. Syns du inte på förstasidan i söket är du inte med i matchen. Zmarta ville hitta ett sätt att öka intresset för varumärket och förbättra sin SEO-ranking.

Hur kan vi genom smart PR stärka Zmartas position på marknaden för privatlån och öka den organiska synligheten i sökmedier? Kan vi hitta nya sökkluster och skapa en effektiv arbetsmodell som är skalbar?

Efter att ha analyserat intern data hos Zmarta och sökordsstatistik fann vi ett intressant kluster att använda för ett koncepttest: Bröllop. Söktrafiken är stor och lån till bröllop är ett viktigt segment för Zmarta.

Dessutom hade pandemin lett till att många varit tvungna att ställa in sina bröllop (26% enligt SCB) och i samband med det förlorat pengar till följd av ej återbetalningsbara bokningar. Samtidigt vill man fortfarande ha sitt bröllop, men måste tänka mer ekonomiskt.

Såväl ämnet som tajmingen var rätt och relevant.

Den som går i bröllopstankar slukar allt som handlar om bröllop. Strategin var att testa en bredd av oprövade insatser i samverkan, med contentdriven PR som bas. Genom att skapa och publicera kul, intressant och relevant innehåll ville vi driva delningar och trafik till den egna sajten – och därigenom klättra i SEO-ranking.


Utifrån färsk statistik från SCB skapade vi ”Bröllopstoppen”, en topplista om var i Sverige man gifter sig mest och minst. Vi fördjupade ämnet med andra intressanta jämförelser, och kombinerade det med Zmartas egna data om skillnader och trender kring lån till bröllop.

I en nästa fas lanserade vi Zmartas egen ”Bröllopscoach”, som gav tips på hur man kan arrangera sitt drömbröllop kostnadssmart, något som var extra aktuellt efter pandemin.

Innehållet aktiverades via köpta, egna och förtjänade kanaler med pressreleaser, annonsering i sociala medier, native och kontextuell annonsering samt via egna kanaler on-site och off-site.