Energiymyndigheten: Industriklivet

Så lyckades Reform Society visualisera data från en av Sveriges (och kanske världens) viktigaste satsningar

Vad

Sveriges industrier står för en tredjedel av de svenska utsläppen. En tredjedel. Det är enorma siffror.

Riksdagen har antagit klimatmålet att Sverige inte ska ha några netto-nollutsläpp 2045. För att lyckas nå det målet är det avgörande att svenska industriföretag lyckas minska sina utsläpp. Därför finns Industriklivet – en satsning där det varje år delas ut flera hundra miljoner kronor i stöd till företag som vill satsa på FoU som bidrar till fossilfria industriprodukter. Ett superviktig initiativ, som alldeles för få känner till.

Industriklivet.se

Energimyndigheten ville lyfta berättelsen om Industriklivet till fler. De ville på ett snyggt sätt visualisera data som bevisar varför det är så viktigt att Sverige fortsätter satsa på en fossilfri industri. För att lyckas med detta tog vi fram en sajt som kunde beskriva problemet, initiativet och potentialen i satsningar som Industriklivet.

Resultatet

För att fler skulle få upp ögonen för Industriklivet och se vilken viktig satsning det är, gjorde vi en annonskampanj för sociala medier. Den inriktade sig främst på MÅLGRUPP.

Och det funkade – inte ens en vecka efter att sajten publicerades presenterade klimatministern att Industriklivet ska få 600 miljoner kronor extra per år i sin budgetproposition. Jippie!