SKR

Nina, Börje, Alice och Nicky. Fyra skäl att gå till jobbet.

Utmaningen: Vem vill ha ett jobb ingen vill ha?

Antalet äldre ökar snabbt i Sverige. Som en följd behöver äldreomsorgen de kommande tio åren rekrytera 100 000 medarbetare. Men uppfattningen är att ett jobb inom äldreomsorgen är stressigt, enformigt och dåligt betalt. Hur kan vi nyansera bilden och få fler att söka sig hit?

Strategin: Visa meningen med jobbet

Varför ska man ta ett jobb inom äldreomsorgen? Det finns många skäl, men ett insiktsarbete ledde in oss mot det som är jobbets starkaste kort – den djupa mening det ger. Att kunna ge något till en annan människa och få tacksamhet och glädje tillbaka. Det blev vår utgångspunkt.

Lösningen:En kampanj om att hjälpa människor fortsätta leva

Vad är det jag som medarbetare ger till omsorgstagaren? När man kokar ner det, är det möjligheten för den personen att kunna fortsätta leva det liv han eller hon önskar. ”Fortsätt livet” blev konceptet som ramade in kampanjen och som medlemmarna (Sveriges 290 kommuner) kunde ladda ner och rulla i sina kanaler.

Resultat: En stadig grund för en god fortsättning

Kampanjen nådde en stor räckvidd, ett högt engagemang och en klickfrekvens mer än 500 procent över målet. Med andra ord skapade den ett stort intresse i målgruppen och har lagt en god grund i rekryteringsarbetet. Om äldreomsorgen lyckas rekrytera 100 000 personer på tio år? Det är fortfarande en gigantisk uppgift.