– Miljöpartiet hatar inte bilen, vi vill byta drivmedel.
Det levererades en och annan oneliner från Amanda Lind och den trehövdade panelen under gårdagens Reformbar på temat ”Har MP klarat sig från PT(S)D efter sju år med Socialdemokraterna?” med följdfrågan vad de vill göra om de vinner valet.
I stort var man överens om det mesta. Panelen, representerad av industrin, transportsektorn och civilsamhället, ville se kraftfullare åtgärder för att öka takten i omställningen och efterfrågade framför allt styrmedel från politiken.
Som svar presenterade Amanda Lind några förslag som Miljöpartiet vill införa om de kommer i regeringsställning:
• Höja reduktionsplikten och bensinskatten, med cirka 2,2 kronor i ett första steg.
• Införa ”grön återbäring” där intäkter från klimatskatter går tillbaka till hushållen istället för till statskassan.
• Införa ett ”Sverigekort” för att sänka priserna på kollektivtrafik i hela landet.
Något alla var överens om är att det är nog snackat om målen. Nu är det dags att agera. Här är några citat från kvällen:
– Hopp kommer ju inte av att man sitter och pratar utan det kommer av att göra något.
– Det är fortfarande lite dyrare att köpa och köra en eldriven lastbil än en diesellastbil – effektiva styrmedel kan ändra den ekvationen.
– Svensk industri är extremt väl positionerad för att plocka hem konkurrensfördelar genom klimatomställningen – men vi står och stampar.
Ett stort tack till alla som kom till Lilla Nygatan, till Amanda Lind och till panelen med Beatrice Rindevall, ordförande SvenskaNaturskyddsföreningen, Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM och Lisa Lindqvist, public affairs manager, Scania Group.



